ID: 49077
Omschrijving
Olieverfschilderij op mahoniepaneel van Baron Henri Leys. Herbergscène. Perfecte staat. Gesigneerd onderaan links. Paneelmaat: 15,5 bij 26,5 cm. Ingelijst (oude lijst in goede staat): 35 bij 46 cm. Verzending mogelijk.
Uit Arto:
LEYS Henri
Baron Henri Leys, Antwerpen 1815-1969. Schilder, tekenaar en etser van historische genretaferelen en portretten. Is de belangrijkste vertegenwoordiger van de Antwerpse School. Opleiding aan de Academie van Antwerpen. Verblijft in Parijs waar hij kennismaakt met E. Delacroix en P. Delaroche. Bezoekt Nederland en Duitsland om er de kunst van de meesters van de 16de eeuw te bestuderen. Schildert aanvankelijk historische gebeurtenissen gesitueerd in Antwerpen tijdens de Spaanse tijd, maar evolueert naar een meer burgerlijke thematiek van landelijke feesten en marktscènes. Rond 1839 wordt zijn werk meer beheerst en statischer. Zijn techniek leunt aan bij deze van de Vlaamse Primitieven. Zijn invloed strekt zich uit tot ver buiten de grenzen. Gouden medaille op Wereldtentoonstellingen van Parijs in 1855 en Londen 1862. Lid van de Koninklijke Academie. In 1862 in de adelstand verheven. Muurschilderingen in het stadhuis van Antwerpen en werk in de musea van Antwerpen, Brugge, Brussel, Elsene, Kortrijk, Amsterdam, Haarlem, Chantilly, Nice, Rijsel, Londen, Montreal, Philadelphia, Stockholm en München.
Uit Arto:
LEYS Henri
Baron Henri Leys, Antwerpen 1815-1969. Schilder, tekenaar en etser van historische genretaferelen en portretten. Is de belangrijkste vertegenwoordiger van de Antwerpse School. Opleiding aan de Academie van Antwerpen. Verblijft in Parijs waar hij kennismaakt met E. Delacroix en P. Delaroche. Bezoekt Nederland en Duitsland om er de kunst van de meesters van de 16de eeuw te bestuderen. Schildert aanvankelijk historische gebeurtenissen gesitueerd in Antwerpen tijdens de Spaanse tijd, maar evolueert naar een meer burgerlijke thematiek van landelijke feesten en marktscènes. Rond 1839 wordt zijn werk meer beheerst en statischer. Zijn techniek leunt aan bij deze van de Vlaamse Primitieven. Zijn invloed strekt zich uit tot ver buiten de grenzen. Gouden medaille op Wereldtentoonstellingen van Parijs in 1855 en Londen 1862. Lid van de Koninklijke Academie. In 1862 in de adelstand verheven. Muurschilderingen in het stadhuis van Antwerpen en werk in de musea van Antwerpen, Brugge, Brussel, Elsene, Kortrijk, Amsterdam, Haarlem, Chantilly, Nice, Rijsel, Londen, Montreal, Philadelphia, Stockholm en München.